آب معدنی بنوشید

به گردشگران توصیه میکنم که چه در تفلیس و چه در باتومی بجای آب شهری ، آب معدنی بنوشند.آلودگی میکروبی آب شهری در تفلیس، موضوع تازه ای نیست و بارها رسانه ها درباره آن بحث کرده اند . اوایل بهار سال جاتری، آقای زازا گابونیا نماینده حزب دموکرات مسیحی گرجستان در شورای شهر تفلیس اعلام میکند که آب آشامیدنی شهرهای شرقی گرجستان و از جمله تفلیس، روستاوی، برجمی و آخالتسیخه آلوده به میکرب میباشد و برای سلامتی زیان آور است. ایشان در این مورد به گزارش موسسه تحقیقات علمی و بهداشتی گرجستان استناد میکند.
اما در غرب گرجستان، موضوع آلودگی آب جدی تر است ، بر اساس اخباری که بتازگی منتشر شده است آب شهری باتومی آلوده به مواد نفتی است . گفته میشود که مواد نفتی از خط لوله انتقال نفت به تاسسیات آب شهری نشت کرده اند، خط لوله مذکور متعلق به ترمینال نفتی باتومی است. ترمینال نفتی باتومی خبر مربوط نشت نفت از لوله هایش را تکذیب میکند اما بنظر من این نباید باعث شود که تصور کنیم آب شهری آلوده به مواد نفتی نیست.
حتا اگر حرف و حدیثهای فوق را هم نادیده بگیریم، کهنه بودن تاسیسات آب شهری و مشکلات فنی دائمی آن، ما را به این نتیجه میرساند که این سیستم آب رسانی شهری قابل اعتماد نیست. خوشبختانه در گرجستان آب معدنی بسیار ارزان و فراوان است و کیفیت خوبی دارد.بهتر است ریسک نکنید و بجای آب شهری آب معدنی بنوشید.

4 Responses to آب معدنی بنوشید

  1. مجتبی says:

    گلچین جان خدایش اب تفلیس خیلی بهتر از اب اصفهاته . من هر وقت بر میگردم اصفهان تا چند روز نمیتونم اب اینجا رو بخورم .

  2. کیا says:

    ممنون از سایت خوبتون
    آقای گلچین فر یکی از آشنایان من چند وقت پیش به گرجستان سفر کرده بود می گفت که گرجستان کشور تمیزی نیست و مردمش هم تعصب زیادی دارند مثلا استالین را مقدس می دونند! واقعا این مطالب درسته؟ در ضمن من شنیده ام که برای سفر به گرجستان بهتره که با تور مسافرت کرد چون امنیتش بیشتره به خصوص برای بار اول ! ممکنه در این مورد راهنمایی بفرمایید؟

    • نينو says:

      شايد منظور دوستتون از كثيفي نما و داخل ساختمونهاي گرجستان، چون تا چند سال پيش كه اين كشور كومونيستي بوده سيستم شهريش هم تحت تاثير همون زمانه كه البته دارن به سرعت تو اين زمينه پيشرفت ميكنن اما از لحاظ محيطي كثيف نيست خوبه. فقظ يه اشكال داره اونم اينكه چون اونجا اكثرا سگ دارن تو پياده رو ها ممكنه كه فضولات سگ رو ببيني كه البته خيلي زياد نيست. در مورد امنيش هم اتفاقا من براي بار اول خودم شخصي رفتم و حتي تا نصف شب هم بيرون بودم و تو كوچه پس كوچه ها رو هم گشتم. امنيتش هم خوبه.

  3. میترا says:

    سلام
    اقای کیا ببخشید جسارت می کنم و جوابتون را می دم
    گرجستان در بین تمام کشورهای عضو شوروی سابق از همه تمیز تر و به روز تر هستش ، این ادعا را می تونید با تحقیق در همین سایت های ایرانی هم متوجه بشین ، و همچنیبن امنیت فوق العاده بالایی داره ، رشوه گرفتن کاملا منسوخ و جرم سنگینی به حساب می یاد ، در حالی که رشوه گرفتن در مرز اذربایجان یه امر عادی تلقی می شه
    البته باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که این دوست شما به چه کشورهایی مسافرت داشته و گرجستان را با چه کشورهایی مقایسه کرده ، طبیعتا گرجستان فاصله زیادی تا رسیدن به کشوری مثل ترکیه داره که همسایه هم هستند ، و نباید واقعیت را انکار کرد
    اما در کل گرجستان کشوری هست که ارزش مسافرت را داره
    به هر حال باز هم معذرت می خوام که من جواب شما را دادم ، باز هم اگر اقای گلچین فر با نظرات من موافق نیست خوشحال می شم نظرشون را بنویسن

بیان دیدگاه